Durf jij bij een meningsverschil of bij een conflict jouw mening doordrukken? Voel jij je hier ongemakkelijk bij? Of ben je bang dat je kwetst met een “neen”?

5 conflicthanteringsstijlen

Volgens Thomas en Kilmann zijn er 5 strategieën om met een conflict om te gaan: vermijden, aanpassen, het compromis zoeken, samenwerken of vechten. De meest effectieve manier (maar ook degene die het meest tijd en energie vraagt) is “samenwerken”. Vaak zien deelnemers aan trainingen conflicthantering “vechten” of je mening door drukken als iets negatief: agressief, je houdt geen rekening met wat belangrijk is voor de andere, …

Durf “neen” te zeggen, maar …

In bepaalde gevallen is het echter nodig om je mening door te drukken, om eens “neen” te zeggen, of om een discussie snel te sluiten. Alles ligt er echter aan HOE je gaat “vechten”.
Wanneer je wil vasthouden aan je standpunt, heb je echter de steeds de optie om agressief of om assertief te reageren.
Vind je dat je je visie moet verdedigen, wil je de kaas niet van je boterham laten eten of wil je snel beslissen? Doen, maar vermijd om steeds agressief te reageren. Op lange termijn is agressief gedrag namelijk nefast voor je relaties.

Kies er voor om assertief je zienswijze te verdedigen. Start dan door actief te luisteren de ander te erkennen en respect te tonen (ook als je het niet eens bent!) en verken waar jullie van mening verschillen. Vervolgens (als je ondertussen nog steeds overtuigd bent van je gelijk) geef je je standpunt en blijf je er bij. Doe dit door dit simpelweg te herhalen, zonder in discussie te gaan of argumenten te geven. Blijft de ander doordrammen, dan rond je na 3 à 4 keer het gesprek af en/ of communiceer je over het gesprek.
Vaak accepteren anderen een assertieve houding omdat ze zich erkend en gerespecteerd voelen, en jij aangeeft dat je keuzes durft te maken.

Een voorbeeld

De ander: “Ja, maar ik had te weinig tijd om die opdracht af te werken!”
Jij: “Ik begrijp dat er soms weinig tijd is, alleen vraag ik dat je met dat dan meldt.”
De ander: “Maar ik wou niemand hiermee lastig vallen.”
Jij: “Ik apprecieer dit en toch vraag ik dat je me dit vertelt.”
De ander: “Jij hebt dit ook al aan de hand gehad!”
Jij: “Klopt. Waar het nu over gaat is dat ik vraag dat je in de toekomst me dit vertelt.”
De ander (verheft zijn stem): “Kijk, ik heb voldoende ervaring en ik weet zelf wel wanneer ik om hulp moet vragen!”
Jij (nog steeds op een kalme toon): “Het is duidelijk dat we hier niet uitraken. Ik heb je nu al 3 keer gevraagd om mij te informeren als een opdracht meer tijd vraagt dan voorzien. Ik betreur de manier hoe je reageert. We stoppen hier dan ook de discussie.”

Nog meer tips? Training op maat

Wil jij nog meer tips om om te gaan met conflicten? Wil jij een training conflicthantering? Laat dan zeker je gegevens achter via het contactformulier. Ik luister graag naar jou om een training voor jou op maat te maken.

Assertief vechten

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden.