Emoties verboden!?
Hoe gaat het?
Waarom gevoelens in een feedback hernemen? Als je deze vraag stelt, houd jij waarschijnlijk ook liever je gevoelens voor jezelf? Wat antwoord jij als iemand vraagt hoe het gaat? “Ja hoor!”, is misschien het eerste wat je zal antwoorden. Ook als je op dat moment ergens mee zit. Je zal waarschijnlijk niet snel antwoorden: “Neen, want…”.
Op het werk wordt het uitdrukken van emoties nog meer gezien als not done, onprofessioneel. Prestaties en efficiëntie zijn vaak belangrijker eigenschappen voor een leider of medewerkers dan het tonen van emoties. Dat terwijl opgekropte gevoelens kunnen leiden tot meer stress, onderlinge frustraties en zo tot een minder goede onderlinge samenwerking. Het belang van inlevingsvermogen en het uiten ervan voor het opbouwen en onderhouden van relaties kan dus niet genoeg onderstreept worden.
Gevoelens bij constructieve feedback
Zo ook bij het geven van constructieve feedback. Het duidelijk en uitdrukkelijk benoemen van het effect wat iemand zijn gedrag op jou heeft (“G” van “Gevoel” in mijn SOGGRA-model) is heel belangrijk! Het heeft namelijk een aantal positieve effecten op je gesprekspartner en zo op jullie (werk)relatie:
- Begrip: Het tonen van emotie in je feedback zorgt voor het nodige begrip bij de ontvanger van de feedback. Hij/ zij begrijpt (uiteindelijk) wat zijn/ haar gedrag bij jou teweeg brengt.
- Emoties tonen zorgt er voor dat de feedback beter wordt ontvangen en begrepen, wat op zijn beurt weer bijdraagt tot een betere interpersoonlijke Communicatie. Het helpt met andere woorden om jouw boodschap op een minder defensieve of confronterende manier over te brengen.
- Respect Bij begrip voor jouw emoties, voel jij je als gever van feedback gehoord en gerespecteerd.
- Bouwt vertrouwen op: Wanneer je je empathisch opstelt, creëert dit vertrouwen en veiligheid. Medewerkers staan meer open voor feedback wanneer ze overtuigd zijn dat de gever ervan hun standpunten en gevoelens (h)erkend.
In essentie
Benoem dus duidelijk die emotie (en versterk ze met je non-verbale communicatie) als je de volgende keer constructieve feedback geeft.