Leiders brengen de koffie. Een kop koffie kan een goede start zijn om goed actief te gaan luisteren naar de medewerkers of collega's

Hoe actief luisteren?

Je wil meer actief gaan luisteren, maar je weet niet hoe? Ontdek hoe je als leidinggevende (beter) actief kan gaan luisteren

Wat is actief luisteren?

Actief luisteren is “een bewuste beslissing die je neemt om naar een ander te luisteren, omdat je wil begrijpen wat hij/ zij zegt of voelt“. Het is respect tonen en oprecht geïnteresseerd zijn in wat je gesprekspartner vertelt.

Waarom actief luisteren?

Actief luisteren is de belangrijkste vaardigheid voor een leidinggevende: Leiderschap start met actief luisteren! In mijn Blog geef ik je 8 redenen waarom actief luisteren zo belangrijk is.

Hoe actief luisteren?

Actief luisteren is je gesprekspartner aanmoedigen om te (beginnen) vertellen. Je doet dit door belangstellende, open vragen te stellen (“Vertel eens?”, “Wat zei je toen?”, “Hoe was het?”) en door verbaal (“hm”, “ja”, oh!”, “en toen?”) en non-verbaal (gebruik van je gezichtsuitdrukkingen, je houding en je handen) je interesse aan te geven.

Daarnaast geef je ook aan dat je luistert door af en toe te gaan parafraseren, reflecteren en verder door te vragen.

Actief luisteren kan echter enkel als als er een gedeeld gevoel van respect is. Wil je weten hoe je een goede omgeving schept om actief te gaan luisteren? Lees dan zeker mijn Blog hierover

Mijn 8 tips om actief te luisteren

Overtuigd om ook actiever gaan luisteren en zo te werken aan je leiderschap?

Wil je meer informatie? Een voorstel voor een specifieke behoefte? Meer weten? Ik help jou graag verder of probeer te antwoorden op je vragen.