Leiderschap start met luisteren
Ik ben niet altijd een even goede luisteraar geweest. Toch geen actieve luisteraar. Ik was vooral (soms nog) iemand die luisterde om, als het even kon, woorden te pikken van mijn gesprekspartners en zo mijn verhaal te kunnen vertellen. Mettertijd ben ik als leidinggevende echter gaan inzien dat, door oprecht te luisteren, ik (al meer) op de hoogte was van wat er leefde bij mijn medewerkers. Dat ik zo wist hoe ik een bepaalde medewerker kon motiveren, of dat ik zo mogelijke problemen voortijdig kon ontdekken en (soms) kon voorkomen. Het beginnen van een gesprek met: “Vertel eens.” biedt volgens mij echter nog veel meer andere interessante voordelen voor jou èn je gesprekspartner.
Respect
In de eerste plaats toon je respect aan je medewerker, collega, vriend, …. Je maakt immers de nodige tijd vrij voor hem of haar en je toont (verbaal en non-verbaal) dat je oprecht geïnteresseerd bent in hem/ haar. Dit (vaak wederzijds) respect draagt bij tot het scheppen van een vertrouwensband, maar kan er ook voor zorgen dat bij een conflict de negatieve emoties verminderen of zelfs verdwijnen.
Wil jij tips om respect te tonen door actief te luisteren? Klik dan hier.
Nieuwe inzichten
Elk gesprek biedt daarnaast voor jou ook de kans op nieuwe inzichten: “Everybody you will ever meet, knows something you don’t” (Bill Nye). Regelmatig zal je voor jezelf moeten toegeven: “Dat wist ik nog niet.”
De andere beter leren kennen
Vervolgens leer je door te luisteren je medewerkers, collega’s, vrienden, …. beter kennen. Je ontdekt soms interesses, vaardigheden, eigenschappen, …. van de andere, die je anders nooit zou hebben geweten. Maar vaak leert de andere ook zaken iets over zichzelf (de “unknown knowns”) als jij bij het actief luisteren regelmatig goed parafraseert en/ of reflecteert.
Misverstanden vermijden
Misverstanden (en zo conflicten) tenslotte kan je vermijden door actief te luisteren. Door regelmatig te parafraseren en/ of te reflecteren, kan je gesprekspartner akkoord gaan of stellen dat je het verkeerd voor hebt. Een foute interpretatie is op die manier al gauw uit de wereld geholpen.